Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Voor de beoordeling van de financiële positie van onze gemeente wordt gebruik gemaakt van de kengetallen, zoals genoemd in art. 11 van de begrotingsvoorschriften (BBV). Ook de weerstandsfactor is uitgedrukt in de vorm van een kengetal:

Een goede toelichting op deze kengetallen en de betekenis daarvan voor de sturing door de raad is opgenomen in de publicatie 'Meerjarig financieel inzicht voor de raad - de samenhang tussen beleid en kengetallen' van de commissie BBV.

De kengetallen volgens art. 11 van de BBV laten over de afgelopen jaren het volgende beeld zien:

1A. Netto schuldquote

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

86%

84%

78%

72%

95%

66%

1B. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

76%

75%

71%

66%

88%

61%

2. Solvabiliteitsratio

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

16%

17%

19%

22%

16%

29%

2A. Weerstandsfactor

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

1,4

1,2

1,0

1,9

1,4

2,3

3. Kengetal grondexploitatie

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

7%

7%

5%

6%

6%

5%

4. Structurele exploitatieruimte

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

-2%

1%

2%

8%

-4%

15%

5. Woonlasten meerpersoonshuishouden

rek.
2018

rek.
2019

rek.
2020

rek.
2021

begr.
2022

rek.
2022

100%

104%

102%

102%

94%

100%

Als aanvulling op deze verplichte kengetallen worden in de begroting en jaarrekening in aansluiting op de zogenaamde stresstesten van de 100.000+ gemeenten op vier aandachtsvelden nog een aantal andere kengetallen doorgerekend. Bij elk kengetal wordt door middel van een kleur aangegeven hoe hierop wordt gescoord: rood is kwetsbaar, oranje is punt van aandacht en groen is voldoende.

Aanvullende Arnhemse kengetallen tav schuldquote

rek. 2021

begr. 2022

rek. 2022

a

Netto schuld per inwoner

€ 3.272

€ 4.174

€ 3.098

b

Schuldevolutie

-8%

4%

-13%

c

Netto rentelasten/exploitatie

1,37%

1,56%

1,20%

d

Aanwezigheid rentereserve/buffer

ja

ja

ja

e

Zekerheden leningen, garantstellingen en waarborgen

96%

94%

96%

Aanvullende Arnhemse kengetallen tav solvabiliteit

rek. 2021

begr. 2022

rek. 2022

a

Weerstandsfactor

1,9

1,4

2,3

b

Mogelijkheden om weerstandscapaciteit te verbeteren

ja

ja

ja

Aanvullende Arnhemse kengetallen tav grondexploitatie

rek. 2021

begr. 2022

rek. 2022

a

Afhankelijkheid van grondexploitatie voor sluitende begroting

nee

nee

nee

Aanvullende Arnhemse kengetallen tav woonlasten

rek. 2021

begr. 2022

rek. 2022

a

Onbenutte belastingcapaciteit OZB

0,34%

0,21%

0,21%

b

Derving OZB i.v.m. leegstand

1,73%

2,06%

1,72%

Toelichting:
Bij het beoordelen van de bovenstaande kengetallen is het belangrijk de kengetallen in onderlinge samenhang te bezien om uitspraken te kunnen doen over én de robuustheid van de begroting/rekening, én de robuustheid van de risicobuffers én de robuustheid van de balans.  

Robuustheid van de begroting:

  • De structurele lasten zijn in 2022 gedekt met structurele inkomsten, zoals het kengetal structurele exploitatieruimte laat zien.
  • De Arnhemse begroting was minder afhankelijk van de resultaten die op de grondexploitaties worden behaald dan bij de begroting 2022 werd verwacht. Een kanttekening hierbij is wel dat de BR Grondexploitaties niet toereikend is om alle risico's van het grondbedrijf te dekken. De resterende risico's kunnen echter volledig met de algemene reserve worden afgedekt.
  • De Begroting 2023, zoals vastgesteld door de raad, laat ook een meerjarig sluitend financieel beeld zien. Zoals in de Begroting 2023 beschreven, kent dit beeld wel diverse onzekerheden.

Robuustheid van de buffers voor risico's in relatie tot het beschikbare weerstandsvermogen:

  • Een belangrijke indicator is de weerstandsfactor die de verhouding uitdrukt tussen de beschikbare buffers (reserves die het weerstandsvermogen van de gemeente vormen) en de benodigde weerstandscapaciteit (het totaal van de berekende mogelijke nadelige financiële gevolgen van de risico's). Dankzij incidentele meevallers wordt er bij de jaarrekening per saldo aan de algemene reserve toegevoegd in plaats van onttrokken zoals begroot. Hierdoor komt de weerstandscapaciteit uit op 2,3. Dit is ruim boven de ondergrens van 1,0 waarbij de buffers voor risico's moeten worden aangevuld.

Robuustheid van de balans:

  • De solvabiliteit van onze gemeente komt in de jaarrekening uit op 29%. Dit is daarmee ruim boven de meest risicovolle categorie volgens de indeling die de provincie Gelderland hanteert. Naast de positieve invloed door de jaarlijkse overhevelingen van het ene begrotingsjaar naar het volgende jaar via de bestemmingsreserve taakmutaties die het kengetal positief beïnvloeden, dragen ook de incidentele meevallers bij aan de groei van het eigen vermogen. De jaarrekening laat daarmee een positief beeld van de solvabiliteit zien. Daarmee is er voldoende eigen vermogen dat de komende jaren ingezet kan worden als incidentele dekking.
  • De cijfers van het grondbedrijf zijn relevant voor de beoordeling van de solvabiliteit. De balans van de gemeente Arnhem wordt, in vergelijking met andere gemeenten, minder beïnvloed door de resultaten van het grondbedrijf. Dit komt mede door de verliezen die na de economische crisis van 2008 - 2013 zijn genomen. Vanuit de verstedelijkingsopgave zullen de komende jaren diverse grondexploitaties worden gestart, zoals Kronenburg, Nijmeegseweg en Spoorzone Oost. Daarvoor zullen wellicht extra risicobuffers worden opgenomen.
  • Arnhem heeft haar schuldpositie in 2022 verbeterd. De schuldquote geeft aan hoe groot de schuld is ten opzichte van de omvang van de begroting. Als gevolg van vooruitbetalingen van het Rijk en doordat reeds bij een lage rentestand leningen waren aangetrokken, waren er in 2022 voldoende liquide middelen beschikbaar en hoefde er om die reden minder geleend te worden.

In de onderstaande tabel worden de financiële kengetallen te vergeleken met de risico-indeling van de provincie. De provincie hanteert daarbij drie categorieën.
Categorie A is het minst risicovol en categorie C is het meest risicovol. De uitkomsten voor de jaarrekening 2022 zijn onderstaand vermeld. De kolom 'Gelders gemiddelde' is ontleend aan de begrotingsbrief 2023.

Kengetal

Gelders gemiddelde 2023

Waarde Arnhem Jaarrekening 2022

Categorie A

Categorie B

Categorie C

Jaartal

Weerstandsfactor

Solvabiliteit

primitieve begroting

rekening

primitieve begroting

rekening

2016

1,4

12%

15%

2017

1,3

2,1

10%

16%

2018

2,0

1,4

12%

16%

2019

1,6

1,2

14%

17%

2020

1,0

1,0

15%

19%

2021

1,0

1,9

12%

22%

2022

1,4

2,3

16%

29%

2023

1,4

18%

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:10:39 met de export van 07/24/2023 14:35:24