Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

Inspanning

Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier

We blijven onze lobby bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) continueren en proberen dit op te pakken met andere belangrijke partners langs de A12-corridor (Vervoerregio Amsterdam, G4, provincies Gelderland en Utrecht, NS en NS Internationaal, Foodvalley, The Economic Board). Bij deze lobby richting het ministerie richten wij ons op:

  • Het geven van rijksprioriteit aan een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.
  • Het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer).
  • Het realiseren van een oplossing voor de spoorknoop Oost in combinatie met de ontwikkeling van de verstedelijkingslocatie Arnhem Oost.
  • Een Noordtak Betuweroute die niet via Arnhem loopt in verband met de aantasting van de leefbaarheid in Arnhem (en omliggende kernen) en het belemmeren van de woningbouwlocatie Arnhem Oost.
  • Mogelijke bijdragen aan de A12 vanuit het Groeifonds (of EU fondsen).

Turap 2 2022

De corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens, waar Arnhem aan gelegen is, is een van die belangrijke spoorcorridors van Nederland. Er is geconcludeerd dat om de urgente capaciteitsknelpunten op het spoor op te lossen en de ambities op deze corridor te realiseren, aanpassingen en optimalisaties in de infrastructuur noodzakelijk zijn. De belangrijkste conclusies voor Arnhem zijn:

  • frequentieverhoging van de ICE Frankfurt naar 1 keer per uur (was 1 keer per 2 uur);
  • realisatie van een vrije kruising in Arnhem-Oost (spoorknoop);
  • frequentieverhoging van de sprinter Arnhem Centraal-Presikhaaf-Zutphen naar 4 keer per uur;
  • realisatie Regioexpress

Over deze corridor zijn in de landelijke spoortafel landsdeel Oost op 16 juni jl. afspraken gemaakt tussen provincies en het Rijk. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)-onderzoek of MIRT-verkenning van het Rijk.

Jaarverslag 2022

Ook het afgelopen jaar hebben we een lobby uitgevoerd (deels via de GMR) bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) voor:

  • Meer spoorcapaciteit (met name Utrecht - Arnhem - Duitsland).
  • Het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op termijn een mogelijke snelle ICE-verbinding naar Berlijn, via Arnhem/Duisburg (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer).
  • Een oplossing voor de spoorknoop Arnhem Oost (een “vrije kruising” die de stedelijke ontwikkeling aan die kant van de stad niet in de weg zit (of zelfs faciliteert).
  • En voeren we een lobby tegen een noordelijke aftakking van de Betuweroute via Arnhem (IJssellijn), Zutphen en/of Deventer naar Duitsland (Bad Bentheim).

Een deel van deze lobby heeft tot hiervoor genoemde afspraken in het bestuurlijk overleg (BO) MIRT geleid.

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:10:39 met de export van 07/24/2023 14:35:24