Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk
Doel
Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk | |
We willen meer mensen het openbaar vervoer laten nemen voor (inter)nationale reizen door dit alternatief aantrekkelijker te maken. Dit willen we realiseren door in te zetten op de volgende doelen:
| |
Turap 2 2022 | |
---|---|
We zijn nog steeds via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) betrokken bij de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de langere termijn, na 2030. Ook zetten wij de lobby bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) door voor meer spoorcapaciteit (met name Utrecht - Arnhem - Duitsland), het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer), een oplossing voor de spoorknoop Arnhem Oost die de stedelijke ontwikkeling aan die kant van de stad niet in de weg zit (of zelfs faciliteert) en voeren we een lobby tegen een noordtak van de Betuweroute. | |
Jaarverslag 2022 | |
We zijn nog steeds via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) betrokken bij de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de langere termijn (2040). Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van 10 november hebben we de volgende afspraken gemaakt met het Rijk (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse zaken) over de verstedelijkingsafspraken NOVEX gebied Spoorzone Arnhem Oost:
|