Comfortabele, toegankelijke, veilige, logische, schone en duurzame mobiliteit voor Arnhemmers

Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk

Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk

Doel

Arnhem is optimaal aangesloten op een robuust (inter)nationaal spoornetwerk

We willen meer mensen het openbaar vervoer laten nemen voor (inter)nationale reizen door dit alternatief aantrekkelijker te maken. Dit willen we realiseren door in te zetten op de volgende doelen:

  • de ICE naar Berlijn rijdt via Arnhem;
  • er een robuuste oplossing voor de spoorinfrastructuur aan de oostzijde van Arnhem is;
  • de capaciteit van de spoorcorridor Randstad- Arnhem- Rhein/ Ruhr wordt uitgebreid.

Turap 2 2022

We zijn nog steeds via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) betrokken bij de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de langere termijn, na 2030.

Ook zetten wij de lobby bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) door voor meer spoorcapaciteit (met name Utrecht - Arnhem - Duitsland), het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer), een oplossing voor de spoorknoop Arnhem Oost die de stedelijke ontwikkeling aan die kant van de stad niet in de weg zit (of zelfs faciliteert) en voeren we een lobby tegen een noordtak van de Betuweroute.

Jaarverslag 2022

We zijn nog steeds via de regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio) betrokken bij de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. In deze ontwikkelagenda geeft het Rijk aan wat kansrijke spoorcorridors en verbindingen zijn op de langere termijn (2040).

Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van 10 november hebben we de volgende afspraken gemaakt met het Rijk (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse zaken) over de verstedelijkingsafspraken NOVEX gebied Spoorzone Arnhem Oost:

  • het Rijk en de regio starten een MIRT-onderzoek 'inpassing vrije kruising in het NOVEX gebied Spoorzone Arnhem-Oost'.
  • het Rijk en de regio spreken samen af het proces te starten om te komen tot een MIRT-onderzoek. In dit onderzoek wordt al uitgegaan van één keer per uur een ICE naar Frankfurt (is nu nog één keer per 2 uur). Over onder andere de snelheid op de corridor en een eventuele ICE via Arnhem/Duisburg naar Berlijn zal een definitief MIRT-onderzoek uitsluitsel moeten geven.
Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:10:39 met de export van 07/24/2023 14:35:24