Besloten Vennootschap
- Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR), module Werkgeverschap SW (WGSW).
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR), module Werkgeverschap SW (WGSW) detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet. Scalaobr B.V. is ook onze partner in het toeleiden en creëren van beschutte werkplekken.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2022 €
7.843.214
Per 31-12-2022 €
9.999.999
Vreemd vermogen
Per 01-01-2022 €
5.556.885
Per 31-12-2022 €
Financieel resultaat
Gerealiseerd 2022 €
1.286.000
Bijdrage Arnhem
Gerealiseerd 2022 €
Ontwikkelingen
Voor 2022 zagen wij:
- Een snelle terugloop van het aantal SW-medewerkers (door pensionering e.d.);
- Een ouder wordende SW-populatie die minder belastbaar is en meer begeleiding nodig heeft;
- Dat door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het ontbreken van benodigde vaardigheden van medewerkers het steeds lastiger voor SW-medewerkers wordt om door te stromen naar externe werkgevers;
- Landelijke ontwikkelingen rondom sociale ontwikkelbedrijven (SW 2.0) een rol gaan spelen qua positionering;
- De invoering van de nieuwe cao Aan de slag gevolgen heeft als het gaat om het beleggen van risico's van werkgeverschap.
In 2023 en verder vragen deze ontwikkelingen ook onze aandacht. In 2021 maakten wij in de rol van opdrachtgever ook nieuwe (financiële) afspraken voor de uitvoering van de Wsw taken. De termijn van het huidige aanwijsbesluit gaat vanaf 2023 voor onbepaalde tijd in en de nieuwe (financiële) afspraken voor de komende drie jaar zijn opgenomen in de Regeling uitvoering Wsw door Scalabor B.V. 2023-2025. Tot slot zien wij voor 2023 en verder dat voor de inkoop van diensten en producten (uitgezonderd de SW en beschut werk) waarschijnlijk een aanbestedingsprocedure wordt opgestart.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Scalabor heeft in haar begroting de volgende risico’s opgenomen:
SW medewerkers
Bij de start van het bedrijf hebben gemeenten Scalabor aangewezen als begeleider van de SW-medewerkers. De financiële afspraken onderliggend aan dit aanwijzingsbesluit zijn inmiddels aangepast en gelden voor de periode 2023-2025. Op basis van een evaluatie kijken de gemeenten of het uitvoerend werkgeverschap bij Scalabor ook voor de periode 2026 en verder wordt ondergebracht. Dit proces zal ook dan weer vanuit de module WgSW van de MGR worden begeleid. Dit is een onzekere factor voor het bedrijf, waarbij eventueel risico in geval van het niet verlengen van de aanwijzing (en de dan benodigde afbouw van het bedrijf) volledig bij het bedrijf/ de aandeelhouder ligt.
In totaal komen 388 SW medewerkers in de komende jaren in aanmerking voor de Regeling Vervroegde Uittreding. Wij gaan ervan uit dat niet iedereen hiervan gebruik zal maken en hebben begroot op 25 fte uitstroom als gevolg van RVU per jaar. Wanneer dit hoger ligt dan heeft dat een (negatief) effect op de omzet.Corona
De effecten van corona raken iedereen en zo ook mensen die begeleiden en de inwoners die (met hulp) begeleid worden naar een betaalde baan. Het blijft ook nu weer onduidelijk hoe het virus zich ontwikkelt, welke impact dit heeft op de capaciteit en of het Rijk weer extra middelen beschikbaar stelt.Arbeidsontwikkeltrajecten (AO-trajecten)
Voor de AO-trajecten is een dienstverleningsovereenkomst afgesproken met de Gemeente Arnhem. Voor de omzet uit deze trajecten is rekening gehouden met een behouden aantal instromers. Ondanks een toename in de toeleiding naar Scalabor blijft het een risico dat de begrote aantallen ook gehaald kunnen worden.
Het contract met Scalabor voor arbeidsontwikkeltrajecten (AO) loopt per 1-1-2023 af. Voor de nieuwe contractperiode moet de gemeente een aanbestedingstraject volgen. Scalabor is niet de enige aanbieder van AO trajecten. Het is een risico voor Scalabor dat meerdere partijen inschrijven op de aanbesteding en dat een van de andere partijen het beste voldoet aan de voorwaarden en daarmee het contract mag uitvoeren.Inflatie
Er is rekening gehouden met inflatie, maar of het gehanteerde percentage voldoende is blijft een risico.Beheersmaatregelen
SW bestand
De begeleiding van SW medewerkers is ondergebracht in een aparte module binnen de gemeenschappelijke regeling (MGR). De vertegenwoordigers van de diverse gemeenten komen heel regelmatig bij elkaar over diverse ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regelingen. De MGR is tevreden over Scalabor en heeft ook het aanwijsbesluit verlengd. Indien er ontwikkelingen zijn die aandacht behoeven is daar direct aandacht voor en kan het reguliere overleg daarvoor gebruikt worden. Hierdoor worden ontwikkelingen tijdig opgepakt en kan er op dat moment gehandeld worden om een risico te beperken.Arbeidsontwikkeling
Scalabor heeft in 2022 haar complete producten en dienstpakket aangepast in afstemming met de gemeente Arnhem. In het jaar 2022 is tegelijkertijd gestart met een informatiecampagne waarbij onder andere de website compleet is vernieuwd. Daarnaast worden, met behulp van roadshows, de regisseurs werk en inkomen op de hoogte gebracht en wordt de feedback gebruikt om de aansluiting nog beter te maken.
Door een combinatie van- gebruik maken van de opgedane ervaringen;
- in contact blijven met de Gemeente over de stand van zaken;
- open staan voor verbeteringen;
- verbeteringen ook doorvoeren;
wordt het risico op verminderde toeleiding van inwoners naar Scalabor en het verliezen van de aanbesteding verkleind.
Gemeenschappelijke regeling
- MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is door elf gemeenten in 2017 opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. De MGR bestaat uit een beheerorganisatie en vijf modules, te weten: Inkoop specialistische zorg, Werkgeversservicepunt, Regionaal Bureau Leerlingzaken, Werkgeverschap SW-medewerkers en Contractmanagement Inburgering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee) alsmede het UWV (Werkgeverservicepunt).
Bestuurlijk belang
Wethouder Paul Smeulders is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders Mark Lauriks (Participatie), Marco van der Wel (Inkoop zorg) en Nermina Kundić (onderwijs).
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Over de wijze waarop de bijdrage over de deelnemende gemeenten worden verdeeld zijn per module specifieke afspraken vastgelegd. Bij de onderwijsmodule geldt bijvoorbeeld het criterium 'leerlingaantallen en VsV-cijfers van de afgelopen 3 jaren' en bij de module WgSW het aantal inwoners met een SW-verband.
Eigen vermogen
Per 01-01-2022 €
699.000
Per 31-12-2022 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2022 €
4.512.000
Per 31-12-2022 €
Financieel resultaat
Gerealiseerd 2022 €
Bijdrage Arnhem
Gerealiseerd 2022 €
28.973.940
Ontwikkelingen
De MGR zet in 2023 de werkzaamheden zoals die in de afgelopen jaren zijn ingezet en afgesproken voort. Daarbij is geen sprake van nieuw beleid maar wel van doorontwikkeling op de reeds ingeslagen weg. In samenwerking met de gemeenten werkt de MGR voortdurend toe naar nog meer integraliteit, netwerksamenwerking en ketenoptimalisatie in het sociaal domein. In dat kader wordt een mogelijke samenwerking op het gebied van beschermd wonen onderzocht. De voorgenomen werkzaamheden zijn financieel vertaald in een sluitende concept-meerjarenbegroting, waaruit kostenbewustzijn en efficiëntie spreekt.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.